Valoare

Valoarea este un concept economic referitor la pretul cel mai probabil, convenit de cumparatorii si vanzatorii unui bun sau serviciu, disponibil pentru cumparare. Valoarea nu reprezinta o suma exacta, ci cel mai probabil pret care va fi platit pentru bunuri si servicii, la o anumita data, in conformitate cu o anumita definitie a tipului de valoare. Conceptul economic aļæ½zvaloare” reflecta optica investitorilor medii, existenta la data evaluarii, asupra beneficiilor economice viitoare generabile de o anumita proprietate.
Conceptul “valoare” presupune o suma de bani asociata unei tranzactii. Desi vanzarea proprietatii evaluate nu este o conditie necesara pentru estimarea pretului, totusi valoarea de piata este o reflectare a valorii de schimb si deci presupune existenta potentiala a procesului schimbului, la data evaluarii, in conditiile precizate in definitia valorii de piata.
Din punct de vedere conceptual, valoarea este creata si sustinuta de interactiunea a patru factori, care sunt asociati cu orice produs, serviciu sau marfa. Acestia sunt utilitatea, raritatea, dorinta si puterea de cumparare. Functionarea principiului economic al cererii si ofertei reflecta interactiunea complexa a celor patru factori ai valorii.
Valoarea nu este o trasatura intrinseca a unei proprietati, bun corporal, necorporal sau serviciu, carora li se atribuie, ci o reprezentare asupra utilitatii acestora, prin intelegerea si surprinderea relatiilor dintre factorii economici care contribuie la crearea valorii.
Factorii valorii sunt:
– utilitatea, respectiv capacitatea unui bun economic de a satisface o anumita nevoie, trebuinta sau dorinta;
– raritatea, care exprima oferta prezenta sau anticipata a unui bun economic raportata la cererea pentru acel bun;
– dorinta (preferinta), exprimata de intensitatea satisfactiei pe care un bun economic o produce celui care nu-l poseda, dar care are nevoie de acesta;
– puterea de cumparare, exprimata de capacitatea unui individ sau grup de indivizi – participanti pe piata, de a cumpara bunurile oferite prin plata in numerar sau in echivalente de numerar.
Primii doi factori reprezinta factori ai ofertei, iar ultimii doi factori sunt considerati factori ai cererii.
In activitatea de evaluare se va folosi intotdeauna tipul de valoare si ipoteza necesara pentru clarificarea estimarii acesteia.